Tonårsjeans med ölöppnare

STOCKHOLM Norrlands Guld-jeans med inbyggd ölöppnare? Inget skämt, utan något som designern Örjan Andersson, mannen bakom tonårspopulära Cheap Monday, och Spendrups ölmärke nu lanserar.

Cheap Monday med butikkedjan Weekday har tidigare legat lågt med marknadsföring och satsat på lågpriskläder som lockat särskilt tonåringar.

Att nu göra en bralla med öllogga på bakfickan och en vidhängande ölöppnare känns dock inte problematiskt för designern med tanke på de unga kunderna.

– Tonåringar får inte ens köpa öl, så nej, det gör det inte, säger Örjan Andersson till Svenska Dagbladet.

I ett pressmeddelande berättar designern vidare att han i både form och funktion haft för avsikt att ”skapa ett plagg som passar dem som gillar Norrlands Guld”. Bryggeriets varumärkesansvarige Fredrik Sverkersten är nöjd över samarbetet som placerar ölmärket i ”ett spännande och oväntat sammanhang”.

Jeansen sys upp i en begränsad upplaga av 1000 par med ett förhållandevis högt pris. Visning av jeansen har inletts i Köpenhamn och börjar försäljas lagom till skolstarten i Sverige i bl a Weekdays butiker och på nätet.

• Spendrups har tidigare kritiserats för att marknadsföra svårhittat ”alkoholfritt” fotbolls-öl och låta Norrlands Guld-lättöl i själva verket symbolisera starköl.

Etiketter:

Annonser