Bryggarreklam för svårhittat lättöl

(Drugnews/SL)
STOCKHOLM Bryggerierna kringgår reklamförbudet för över 2,25 volymprocent alkohol genom att låta lättöl symbolisera starköl. Ibland finns inte ens det lättöl man gör reklam för att köpa i affärerna. Ett exempel är Spendrups som nu gör reklam för en extra stor sommarburk Norrlands Guld. När Sveriges Radios ”Folkradion” ringde runt fann man ingen butik som sålde det. Däremot säljer starkölsvarianten bra på Systembolaget.

Spendrups förnekar att sommarburken skulle vara förtäckt starkölsreklam. Lättölen ska finnas och det är ”Himla olyckligt” att Folkradion inte fick tag i en enda burk. Men visst är det även varumärket Norrlands Guld, som finns i flera alkoholklasser, bryggeriet vill marknadsföra, erkänner Spendrups informationschef till Aftonbladets nättidning som har en enkät om frågan.

Ett annat exempel är Pripps reklamfilm med ungdomar i skärgårdsmiljö som dricker Pripps Blå. I filmen görs tillägget Klass 1, men på sin hemsida berättar bryggeriet att ölet från början var ”ett starköl med relativt blygsamma försäljningssiffror. I dag är Pripps Blå ett av Sveriges mest välkända varumärken.”

Lovisa Lantz, ordförande i UNF, Ungdomens nykterhetsförbund, säger till Folkradion att många av bryggeriernas reklamkampanjer i slutändan är avsedda att lura konsumenter och reklamlagstiftning.

Socialminister Lars Engqvist har tidigare uppmärksammat och vill stoppa förtäckta den starkölsreklamen.

Etiketter:

Annonser