Vin&Sprit börjar med TV-reklam

STOCKHOLM På måndag rullar Vin&Sprit igång TV-reklamfilm för vinet Chill Out riktat till en yngre målgrupp. Det är första gången som tidigare statliga jätten som nu privatiseras gör alkoholreklam i TV. “Übercyniskt“, tycker Ungdomens nykterhetsförbund.

Tilltalet är tänkt vara annorlunda och inriktat på yngre personer. Ett mer opretentiöst vin “som man dricker när man vill ta det lite lugnt“. Två ungdomar lyfter i filmen en soffa till havet där de sjunker ner med två glas och en vin-box i solnedgången.
Idag är Chill Out från Australien fyra på Systembolagets försäljningslista, V&S:s annonskampanj är avsedd att förbättra den positionen.

På frågan från Dagens Media om varför man väntat till nu med att göra TV-reklam svarar Nathalie Malledant, nordisk produktchef för vinet, att det finns olika anledningar.
– Dels interna strategier, men lagändringar har också gjort det möjligt. Men med tanke på att vi är Vin&Sprit och de alkoholpolitiska aspekter som omger alkoholreklam i tv, ville vi inte vara först ut på det här området, säger hon till Dagens Media.

Hon uppger att reklamkampanjen (som ska köras intensivt i TV3, Kanal 5 och Kanal 9 fram till juli, och med lägre frekvens i höst) började planerades innan det blev klart att just franska Pernod Ricard blir ny ägare av V&S.

Till skillnad från bland andra nykterhetsrörelsen IOGT-NTO som stödde en utförsäljning av Vin&Sprit så varnade Ungdomens nykterhetsförbund för att privatisera, delvis för aggressivare marknadsföring av alkohol var att vänta.


– Vi har tidigare protesterat mot Vin&Sprits krängande av Absolut Vodka utomlands. TV-kampanjen visar nu vad som är att vänta på hemmaplan. Übercyniskt egentligen att invänta privatiseringen och slippa vara först. Det här kommer att öka vinkonsumtionen, särskilt bland unga vuxna och följande hälsoproblem, säger Robert Damberg, ordförande i UNF, till Drugnews.

• Fotnot: Se reklamfilmen för ungdomsvinet Chill Out via Dagens Media.

Etiketter:

Annonser