Alkoholprofilen mer interaktiv

STOCKHOLM Alkoholprofilen , en nätbaserad självtestare av sina alkoholvanor, har uppdaterats. Nu mer interaktiv och man kan jämföra sin konsumtion med hur andra dricker.

Avsikten med Alkoholprofilen, som först togs fram 2003 av Alkoholkommittén och nu sköts av IQ, är att nå målgruppen 18-25-åringar. Få kunskap om individuella risknivåer vid drickande och minska berusningsdrickandet.

Och med Alkoholprofilen få så många unga vuxna som möjligt att testa sina alkoholvanor och få ett grepp om riskerna.

– De tycker att livet känns roligare och det är lättare att flörta när de är berusade. Men alkoholen gör också att de tar större risker. De säger sanningar och har sex som de sedan ångrar, de hamnar på bilder på nätet som de inte vill att andra ska se och de drabbas av minnesluckor, säger Ann-Therése Enarsson, vd för Systembolagets dotterbolag IQ, i en kommentar.

Testet består av 14 frågor om alkoholvanor, beteende och problem. Dessutom kan man nu jämföra sitt resultat med hur andra dricker, dela med sig på bland annat Facebook och få länkar om man behöver hjälp.

www.Alkoholprofilen.se har hittills prövats av fler än en halv miljon personer.

Etiketter:

Annonser