150 000 har testat Alkoholprofilen

STOCKHOLM Över 150 00 personer i åldrarna 18 till 25 år har kontrollerat sina alkoholvanor genom webbtestet Alkoholprofilen. Syftet är att få unga vuxna att fundera över sin relation till alkohol.

Genom att besvara 14 frågor om sitt drickande och konsekvenser via testet kan personen få en bild över sin alkoholkonsumtion och jämföra med andra. Experter menar att webbaserad feedback blir allt vanligare och är ett bra sätt att väcka eftertanke.

71 procent i målgruppen känner till Alkoholprofilen. Av de drygt 150 000 unga vuxna som besvarat frågorna uppger hälften att de börjat fundera över sitt drickande.

• Alkoholprofilen togs ursprungligen fram 2003 och har sedan återlanserats av Systembolagets dotterbolag IQ-projektet med annonser, Youtube-klipp och Facebook-grupp. IQ vill lyfta fram goda exempel som kan få fler att minska skadlig konsumtion.

Etiketter:

Annonser