Laser vapen i sommar mot sjöfylleri

STOCKHOLM Sjöpolisen använder i sommar laser i Stockholms skärgård för att stoppa fartsyndare, vilket även blir ett sätt att upptäcka berusade båtförare. Krav framförs på lägre promillegräns och båtsportkort för att underlätta kontroller på sjön.

Förra året inträffade flera båtolyckor i Stockholm län där dödsoffer krävdes och där alkoholpåverkade personer orsakade olyckorna. I år förstärker sjöpolisen resurserna för att få ner sjöfylleriet.

Mörkertalet för sjöfylleri är mycket högt menar poliser och departementstjänstemän som Drugnews talat med. Men lagstiftning om lägre promillegräns och båtsportkörkort som skulle utöka kontrollbefogenheterna dröjer.

Sedan 2003, då polis och kustbevakning fick börja använda laser för att kontrollera hastigheten på sjön, har antalet avslöjade sjöfylleribrott ökat från cirka 30- till mellan 70-90 brott per år i Stockholms län.

– När vi stoppar båtar som kör för fort är förarna alltför ofta berusade, men tyvärr saknar vi ännu lagstödet för att rutinmässigt kunna stoppa en båt, säger länspolismästare Carin Götblad i ett pressmeddelande.

Polisen vill att departementen snabbar på lagstiftningen om sjöfylleri och lägger en gräns på 0,2 promille för “enkelt“ fylleri. Idag finns endast grovt sjöfylleri som är 1,0 promille.

– Här efterlyser jag lite mer information till båtförarna, för det är faktiskt så att man kan bli dömd för sjöfylleri även om man inte uppfyller gränsen för grovt sjöfylleri. Men förutsättning för kontroll är att båtföraren begått annat lagbrott, till exempel fortkörning, säger poliskommissarie Björn Cewenhielm enhetschef för sjöpolisen i Stockholms län, till Drugnews.

De allra flesta domarna de senaste åren är brott mot sjölagen angående fortkörning och sjöfylleribrott. Men för att polis – och numera också kustbevakningen – effektivare ska kunna hejda sjöfylleri behövs befogenhet att kunna göra rutinkontroller som vid bilkörning.

– Jag vill att lagen om båtsportkörkort skyndsamt antas. Då blir sjötrafiken mycket säkrare och vi skulle få ner sjöfylla rejält. Då kan vi göra körkortskontroller och alkotest som vid vilken annan trafiksituation som helst, menar Björn Cewenhielm.

Sedan kustbevakningen fick befogenheter att också utföra hastighetskontroller med laser och dessutom utföra alkoholtester har bevakningen av sjöfylleribrott effektiviserats. Från den 1 juni i år utreder dessutom kustbevakningen själv de brott man upptäcker. Detta lyfter även en del arbetsbörda från polisen.

Sjöpolisen ska i sommar utöka sina patrulleringar i Stockholms skärgården med kontroller av serveringstillstånd och överservering på skärgårdskrogar. Dessutom göra trafikkontroller på land på vissa öar tillsammans med trafikpolis och i ett nytt projekt se till att fiskeregler följs.

Sjöpoliskontor, liknande de mobila poliskontor som står uppställda i centrala Stockholm under helgerna, kommer att finnas på sex skärgårdsöar (Ingmarsö, Arholma, Nämdö, Möja, Utö och Ornö) under sommaren.

• En remiss om båtsportkörkort ligger för närvarande hos infrastrukturminister Åsa Torstenssons (C), behandling av ärendet pågår men någon tidpunkt för införandet är inte klar.

Etiketter:

Annonser